片岡タイムズ

片岡タイムズ

GSL編集部、UPSETでの活動記録

【Daveコーチが再来日。勝利?育成?】

 

 

2016年も来日したDave Taylor氏が今月末に再来日します。

詳細は下記(UPSET内のページ)

TOKYO SKILL CAMP 2017
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1245478005529366&id=242505029160007

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1242656369144863&id=242505029160007

昨年は、ERUTLUCさん主催、共催、GSL開催協力などで、クリニック、指導者勉強会、指導者講習会を実施。

自身の価値観を述べたコラム『勝利 vs 育成!』での主張を体現する基本を重視したクリニック、ジョン・ウッデン氏と共に過ごす中で学んだ事、アメリカの育成環境(主にAAU)に対する警鐘を鳴らす根拠が説明された指導者勉強会、NBANCAAの中での注目コーチや、Dave氏の指導理念についての深い部分までお話を伺えた指導者懇親会など、数多くのコーチにご参加頂きました。

今回の来日時の活動については、講師スケジュールと共に調整中ですい。動きがありましたらGSLでもアナウンスします!

<参考>

ERUTLUCさんレポート記事
(アメリカ育成の光と闇、ジョン・ウッデン氏から学んだこと)
http://www.basketballtutor.com/news/5704#.WMJIATuLQ2w
http://www.basketballtutor.com/news/5724#.WMJIFzuLQ2w

<再掲載>

Daveコーチのコラム

『勝利 vs 育成!』


育成することと試合に勝つことのどちらが大事かというのは、青少年・少女スポーツ界ではよく議論になるポイントだ。

少年バスケにはもう何年も関わってきているが、どんなに若い年齢層でもやはり起きる状況は同じだ。私はこれを「勝利シナリオ」と呼んでいる。例とした11Uの層を取り上げてみよう。

もしコーチとして私ができるだけ勝利を挙げたいと思っているのであれば、最も得点能力に長けた選手と最も身体能力の優れた選手を同時に起用する。当然ベストプレイヤーは優れた選手なのでボールをもらう度に得点し、身体能力の優れた選手はスキルではなくその身体能力で相手を圧倒できる。1試合平均10、11回くらいは見られる光景で、チームはほとんどの試合を勝利することができるだろう。

では「育成シナリオ」を見てみよう。

同じ選手が同じポジションでプレイしているが、単純に一番上手い選手を1、2人起用してとにかくアタックして得点するんだと伝えるのではなく、ボールをコントロールしろ、オフェンスを作れ、ディフェンスをしろ、基礎をしっかりやれと伝え、全力プレイをしない子はベンチに下げる。このシナリオでは私のチームは沢山の試合を落とすことになるだろう。では子供達にとってはどちらにシナリオをベストなのだろうか。


勝利シナリオ:この戦略は9U、U9、10U、11U、12Uレベルの選手には有効だ。13Uに達すると、バスケットボールのプレイの仕方をしっかりと学べていないため手こずり始める。身体能力を生かして相手を圧倒するという事しか学べていないからだ。13U以降のレベルでは、パスやスペースを生み出すことが出来るチーム相手に終始振り回され負けてしまうことがほとんどだろう。


育成シナリオ:この戦略はそれに適した文化をうまく作り出せているクラブでしか使えない。親と子供に育成するというプランをしっかりとその組織とコーチ個人が伝え、説明している必要がある。チームが負け続けながらも育成というシステムに子供たちがちゃんと付いてきてくれるにできるかがチャレンジだ。数年経てば多くの試合に勝てるようコーチはしてくれているのだと親を説得するのに必要なことは何か。コミュニケーションだ!

育成シナリオを導入するにはコミュニケーションが必須だ。

まず第一に、コーチング・ディレクターが話してることは正しいんだと思わせてくれるような経歴が必要だ。次に、育成モデルが機能しているという記録が多少あるべきだ。すべてのケースでこれが可能でない事は理解している。となると、コーチング・ディレクターとコーチ個人は何度も何度も彼らの方針をコミュニケートし続ける必要がある。クラブが育成する方針に入った以上、コーチたちはより競争性を増したいという気持ちに引き込まれたりぶれたりしては絶対にいけない。敷いた道をしっかりと辿り、育成モデルを機能
させることに集中することが大切だ。

子供達にとってベストなアプローチはどちらか。個人的には常に育成シナリオを選択するが、このプランを最後まで全うできるコーチ、ディレクター、クラブは少ない。我々は生まれつき競争心が高いところがあるため、多くの人が辛抱強く育成に集中するのが難しいというのは驚きではない。


あなたはできるか?


<翻訳協力>

Bulls fan in japan http://bfij.net/ 
B ball Tube http://bballtube.net

 


WINNING VS DEVELOPMENT!


An often-debated topic in youth sports is whether it is more important to develop talent or win games.A common situation that I have experienced in my many years of being involved in youth
basketball happens at the youngest ages of the game. We will call this "The Winning Scenario."

Let's take the 11U age group as an example. As a coach if I want to win most games, I put the player that can score the best and the best athlete on the floor at the same time. Obviously, the best player
will get the ball and score every time simply because they are a better athlete and the best athlete just dominates based on athletic ability, not skill. This may happen ten or eleven times per game,
and the team will win most of the time.

Now let's look at "The Development Scenario." I have the same players lined up in the same positions,
but instead of coaching the best player or two to just attack and score, I tell them to control the ball run an offense and PLAY DEFENSE and play with fundamentals and sit the child when he does not give maximum effort. With this scenario my team loses most of their games. But which scenario is best for kids?

The Winning Scenario: This strategy will work for players at 9U, U9, 10U, 11U and 12U. When they reach 13U, they will struggle because these players will not have learned how to play the game of basketball.

They will have simply learned to out athleticize and run fast, getting by on their athleticism alone. After 13U, when they come up against teams that have learned to pass and create space, they will end up chasing the game the entire time and most often lose.

The Development Scenario: This strategy only works if the club has created the right culture. What this means is that the Director of Coaching and individual coaches have clearly communicated the plan for development to parents and kids. The challenge is to get players to stay with the development scenario even when the team
loses most games. What does it take to convince parents that a coach is doing the right things and that in a few years the team will win the large majority of games—communication!


Communication is critical to implementing the Development Scenario. First, the Director of Coaching must have the credentials that show that he or she knows what he or she is talking about. Second, there should be some record of the development model working. Now I understand that this is not possible in all cases, which means that the Director of Coaching and individual coaches must communicate their ideas repeatedly.

Once a club decides to coach for development, coaches must not waiver and get sucked into trying to be more competitive.
It is important to stay the course and let the development model work.

So which approach is best for kids? Personally, I always opt for The Development Scenario, but as I mentioned in the beginning of this post, very few coaches, directors, and clubs actually stay true to this plan. We are all naturally extremely competitive so it really is no surprise that people have trouble sticking to it.

Can you?